onsdag 15 oktober 2008

ssscccchhhhhh!!!

Jag går in på coop tar en korg och tittar ner på min lista där jag har skrivit ner allt jag ska handla..Det är en bra dag,jag har kontroll.. Visst får jag framm ljuden och rörelserna men de är inget som stör mig...

Jag kommer fram till frukt och grönsaksavdelningen och börjar plockade några apelsiner ner i en påse..
helt plötsligt hör jag ett ljud.. något liknelse som min kropp vill att jag ska få ut..men helt plötsligt hör jag de där ordet som får mitt hjärta att göra ont.. det som får mig att minnas tillbaka ifrån den tiden då det var som svårast....
"Schhh!!" jag vänder mig om och ser en mamma,en pappa och en liten pojk och den lilla pojken gör dom där ljuden igen och jag ser att mamman ger honom en blick som säger mer än tusen ord...hon skämms..

Jag klandrar ingen eftersom de är ovetande vad det är och vad för eftervärkan det kan bli på den lilla pojken.. Men jag tror att hon vill hans bästa för att hon är rädd att han ska fara illa...

Jag önskar att hon kunde visa honom att det är okej att ticsa ( ljuden och rörelserna kallas för tics) och att han inte ska skämmas över det och att han finner något som gör så han kan " ticsa av sig" för jag tror att de behöver varenda person som har Tourette..
Jag önskar att jag kunde lära henne vad som händer när man säger ordet schh att de kan bli värre..


Jag tittar på dom och ser att dom går vidare och jag ler för mig själv där jag står med min påse med apelsiner och tänker " en dag kommer du finna hemligheten med att ta kontroll över dina tics....men de kommer ta tid!"


it's more of a gift than a disability....

//ghostkitty

3 kommentarer:

Anonym sa...

man ska ju handla på Ica, Sparköp och Lidl, inte Coop!! Down with Konsum!! :P

fule fisken sa...

Vad fasiken är Tourette syndrom?!
(Jag går omvårdnad och har nog aldrig hört talas som det, lite pinsamt XD)

fule fisken sa...

jajaja...då hajjar jag :P Mest så jag inte "läser din bligg fel". Har du det?! Ragerar folk mkt på det ellr man märker inget :S?