torsdag 16 oktober 2008

Do you know?

Jag går in på ett café och köper en kanelbulle och en cafe late och betalar och tar med mig de till ett bord som är vid ett fönster, jag sätter mig ner och tittar ut igenom fönstret och tittar på allt folk som går förbi " vet dom vad Tourette syndrom är? vet dom om de överhuvudtaget existerar? eller går dom efter den där fördomen att alla med Tourette skriker ut könsord och svordommar".. Jag klandrar dom inte för de och det är pga
1. Media/filmbranchen förstorar upp och gör nästan en lögn till omvärlden att " så här är de att ha Tourette syndrom" och vi resten finns inte..
2. Det är dåligt informerat om detta speciellt i skolor
3. att de är inte många som har det.

Så vad är Tourette syndrom?

Jo Tourette är ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och upprepar reflexliknande rörelser och läten ( ungefär som att du sätter igång en skiva som är repig och den hackar sig när du sätter igång musiken).

Några av dom vanligaste ticsen är överdrivna blinkningar och ryckningar och ljud tics ( vokala ljud tics finns men de är väldigt få som har det)
Ticsen är inte de enda utan många med Tourette har tvång syndrom som " Jag måste/tänka/säga" eller " Jag kan absolut inte göra/tänka/säga"
Mer info finns på : http://www.attention-riks.se/site/tourettessyndrom.phtml



Jag går ut ur cafét och tittar ut mot allt och ler och tänker " jag hoppas att en vacker dag kommer folk bli mer infomerade om va Tourette syndrom verkligen är"

Och kom ihåg varenda person har tics... är det något så är de bara att fråga :)

// Ghostkitty

3 kommentarer:

fule fisken sa...

media är en riktig bov!De fokuserar sig på ett visst ämne och bestämmer sig för att bara lyfta fram en viss del av den,oftast den dåliga. T ex bland muslimer och även de som stammar (tkr jag).. Alla som stammar är väl inte blyga heller! Bra blogg du har!!

cpmamman sa...

Tack för kommentaren på min bild! Vilken intressant blog. Ska genast lägga i favoriterna. Jag har själv en dotter med cp så jag vet hur det är med fuktionshinder och fördommar. Eller när livet inte riktigt är som man först tänkte sig :)

fule fisken sa...

Vi grät för vi hade kollat på en dokumentärfilm om i livets slutsked.vi arbetar om döden och så nu i skolan..Och det väkte många kännlor.
:P