torsdag 19 mars 2009

ursäkta? vad va de hon sa?

Jag vet inte vad folk lär sig i skolan idag men en sak vet jag att dom som jobbar med människor borde i sin utbildning läsa om handikapp.. man kanske behöver inte läsa till djupet men iaf ha en grund så dom vet att om dom nu skulle få in en elev eller en patient som har ett handikapp så vet dom på ett ungefär hur dom ska hantera dom och vad som väntas..
men tyvärr är de inte så..jag kan förstå för 20 år sen för då hade man inte så mycke kunskaper som man nu haft dom senaste åren..

Jag var och tog blodprover igår och när jag kom in till sköterskan och satt mig i stolen så fick jag ut ett ticsljud och hon reagerade och jag log och sa " jag har tics" och de flesta vet ju vad tics är men jag blev riktigt förvånad när hon säger " jo tics vet jag va de är..de är synd om dom som har tourette för dom skriker ju ut svordomar och könsord..brukar vara i filmer" ( ursäkta? jag hoppas att jag hörde fel! men sa en sköterska de här?!) men då sa jag " jag har tourette syndrom.. och de är en liten % som har sånna tics och media och filmbranchen har gjort en liten flugskit till en stor blajja.. de finns tusentals av olika tics och sedan handlar inte bara tourette om tics utan de är tvångshandlingar och tvångstankar och att man ibland inte kan koppla ihop vissa saker"..snacka om att jag gav svar på tal där och jag tror nog att hon skämdes ganska så mycke efteråt..jag har inget emot att berätta sanningen för folk men på något sätt så känner jag som har Ts en stor förolämpning när en person bara "spottar ut de" på det viset ( jag tror allvarligt inte att hon menade något illa..men ibland får man tänka efter innan man talar)..

min dröm är att folk ska sluta tro på va media och filmbranchen ger ut.. för sanningen finns bakom hörnet hos nån som har de.. de är bara titta och lyssna..

//Ghostkitty

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner två förutom du som också har tourettes syndrom.
En av dem har det med svärdomar.

Dessutom så borde väl en sjuksköterska veta vad detta e..

Och du borde köpa en pyjamas till mig!! :P